szerző: Fodor Zsuzsanna / Collab Mentoring, SDGs Game facilitátor, changemakers tréner
A tanulásról hajlamosak vagyunk tankönyvekre, előadásokra, prezentációkra gondolni. Pedig a 21. század egyik legnagyobb kihívása éppen az, hogy hogyan tudunk valódi, maradandó szemléletváltást előidézni. Mert tanulni ma már nem csak tudást gyűjteni jelent – hanem korlátokat lebontani, tapasztalatokon keresztül új lehetőségeket felismerni, és aktívan formálni a jövőt.
Évtizedek óta ismert tény, hogy mindenki másképp tanul. Vannak, akik rendszerekben és számokban gondolkodnak, mások történeteken, élményeken vagy közös tapasztalatokon keresztül kapcsolódnak. Egy dolog azonban mindannyiunkban közös: tele vagyunk olyan berögzült hiedelmekkel és korlátozó mintákkal, amelyek gátolják, hogy valóban nyitottan fogadjunk be új gondolatokat.
Ezért fordul egyre több szervezet a gamifikáció és az élményalapú tanulás felé. Az ilyen módszerekben az a különleges, hogy nem elméletet adnak át „kívülről”, hanem helyzeteket, döntéseket, élményeket teremtenek, amelyek révén a résztvevők maguk fedezik fel a tanulságokat. Ez a folyamat sokkal mélyebb és tartósabb hatást kelt, mert nem a megszokott keretek között születik, hanem a saját élményből fakadó felismerésekből.
Fotó: Collab Mentoring
Miért kell tanulni a fenntarthatóságot?
A fenntarthatóság ma már nem csupán egy „szép” téma, hanem a vállalatok és közösségek működésének egyik alapfeltétele. A világ gazdasági, társadalmi és környezeti kihívásai olyan összetett rendszert alkotnak, amelyben minden döntésnek következménye van. Tanulni a fenntarthatóságról azért kell, mert másképp nem tudjuk meglátni a döntéseink hosszú távú hatásait. A tudatos gondolkodás és a felelős cselekvés csak akkor születik meg, ha képesek vagyunk más nézőpontból szemlélni a világot – és ez a fajta szemléletmód nem adatokból, hanem tapasztalatokból épül fel.
Az SDGs élményprogram – amikor mindenki más felismerést visz haza
Az általam facilitált 2030 SDGs élményprogram erre ad lehetőséget. A résztvevők egy szimulációs keretben kapnak lehetőséget arra, hogy döntéseikkel alakítsák a világ gazdasági, társadalmi és környezeti folyamatait. Ami különlegessé teszi, az nem a szabályok vagy a „kerettörténet”, hanem az, hogy nem előre megfogalmazott üzeneteket kapnak, hanem saját tapasztalataikból érkeznek el a felismerésekhez.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a program végére minden résztvevő más és más megértést visz magával: van, aki az egyéni felelősségét fedezi fel, más a csapatmunka erejét, és van, aki a szervezeti döntések globális hatásait látja át. Ez a sokszínűség teszi az élményt igazán értékessé: nincs egyetlen „helyes” válasz, hanem mindenki saját tanulságát hozza létre.
Fotó: Collab Mentoring
Nem elég az élmény – kellenek a következő lépések
Ugyanakkor fontos hangsúlyozni: önmagában egy élményalapú szimuláció nem elegendő. Ha csak ott hagyjuk a résztvevőket az átélt felismeréseikkel, azok könnyen elillannak a hétköznapok sodrásában. A valódi változás akkor történik meg, ha a tapasztalatokat segítjük levezetni, lefordítani és konkrét cselekvésekre átfordítani.
Ezért működik a leghatékonyabban, ha az SDGs élményprogram képzéssorozat részeként, más workshopokkal és tréningekkel együtt jelenik meg. Így biztosítható, hogy a résztvevők ne csak felismeréseket vigyenek haza, hanem stratégiát, ötleteket és akcióterveket is arra, mit tehetnek egyénként, csapatként vagy szervezetként. Ezt a folyamatot erősíti a Changemakers programunk, amely a tanultakat konkrét cselekvéssé formálja – az elméletből valódi aktivizmust teremtve.
Az edukáció jövője
A 21. századi edukáció nem lehet pusztán információátadás. Az élményalapú tanulás, a gamifikáció és a közös tapasztalatszerzés olyan módszerek, amelyek valódi átalakulást hoznak. Nem egyszerűen azt mutatják meg, mit kell tudni, hanem lehetőséget adnak arra, hogy közösen megtapasztaljuk, mit jelent másképp gondolkodni és cselekedni. Ahogy Johan Huizinga, a híres kultúrakutató mondta:
Fotó: Collab Mentoring
„A játék több, mint puszta élet – a játék maga a kultúra bölcsője.”
Ez a program bőven túlutat a játék jellegén és plasztikus mivoltának köszönhetően az itt megéltekre tudjuk az ezt követő programot építeni. Mindig az adott szervezet céljait szem elött tartva alakítjuk az interaktív tréningsorozatot, mélyítve a résztvevők megélését és különböző eszközökkel mozgatjuk elő az együtt gondolkodást, hogy valódi changemakers-ekké, igazi változásvezetőkké váljanak.